De Laatste Rit ...

De Laatste Rit ...

De laatste rit van het seizoen, altijd een “nijlpaard” in de geschiedenis zoals ooit een Lebbeeks politicus zo mooi kwam te zeggen. De laatste rit betekent dat de clubkampioen gekend is door de president, maar nog niet officieel bekend is. Deze sluier wordt pas gelicht volgende zaterdag op de kroegentocht, tussen pot en veel pint zal degene, die ontegensprekelijk en letterlijk de meeste ritten van het seizoen heeft gereden, in de spreekwoordelijke bloemetjes worden gezet. Na de rit, in het lokaal, was de vrouwelijke nieuwsgierigheid van Els nie

Op de koninginnenrit komen de prinsessen buiten ...

Op de koninginnenrit komen de prinsessen buiten ...

7 graden celsius gaf de thermometer aan om een uur of 8 op deze zondagmorgen en dat op 15 september, terwijl het theoretisch gezien nog zomer is. Die “Indian summers” zijn blijkbaar al even zeldzaam als een witte Kerst. Bij zo een lage temperatuur worden de tussenseizoen handschoenen, de arm-en beenstukken en de met astrakan “gevoeiërde” koersklakskes uit de onderste lade van de sportkast gehaald. Het is nu niet dat we de voorbije zomer zo vaak verwend zijn geweest met tropische zondagvoormiddagen maar nu was het echt beneden alle peil. En dan nog wel op de dag van de koninginnenrit. Voor wie niet echt vertrouwd is met koers, even een woordje uitleg. Blijkbaar stamt het woord uit de middeleeuwen en verwijst het naar die keren dat de koningin een dermate zware reis moest ondernemen met haar koersvélo dat ze de nacht niet kon doorbrengen in haar paleis. Waarom het dan geen Conincksrit wordt genoemd? Omdat het overgewicht van de koning indertijd er voor zorgde dat iedere rit die hij maakte heel zwaar was. Want ja, toen lag er ook heel veel kassei en waren de wegen nog niet zo goed berijdbaar als nu. Als ge daar dan over moet met wat kilo’s te veel dan kon de koning al eens een zaagsken spannen. Daaro

Moet er nog Zwalm zijn?

Moet er nog Zwalm zijn?

Terwijl de leden van de WTC zich ’s morgensvroeg opmaakten om de zondagrit aan te vatten, hierbij de beenharen in de juiste plooi föhnend, de witte helm opblinkend, en de net niet rijpste bananen uitkiezend, was er aan de andere kant van de Noordzee een Meldertenaarees stilaan aan het wakker worden om in de loop van de dag nog eens het beste van zichzelf te geven. We hebben het hier uiteraard over Gil Gelders, profcoureur bij Soudal - Quickstep en bezig aan een schitterende ronde van Groot-Brittanië. Met boten boordevol Meldertse supporters (soms kan het eens geen kwaad om wat te overdrijven) werd Engeland bijna zo erg overspoeld als door de transmigranten uit Calais, nog duizend meer en nonkel Charles ging zijn grenzen sluiten. Gil werd duidelijk moreel gestimuleerd door zo een groot supportersheir en reed er dan ook de pannen van de Engelse cottagedaken. Als eerste Belg in de eindklassering, akkoord er reden er maar drie mee, maar wel voor Remco Evenepoel, gooide hij hoge ogen. Jan Bae

De Playback Pantani

De Playback Pantani

“Keiremis es een giejselinck weird!” : hoor ik ons “metj’n” zaliger nog zeggen. Hiermee bedoelde ze uiteraard dat wie kan feesten ’s anderdaags moet kunnen afzien om te werken. De lijn kan uiteraard doorgetrokken worden naar sporten of les volgen. Nu, op zaterdag stond traditie getrouw een kermisavond in Meldert op het programma. Het hoeft geen betoog dat het gerstenat er rijkelijk

Vieze haren in de staart

Vieze haren in de staart

Zoals er in iedere goeie ménage wel eens wat onenigheden sluipen, doen er zich binnen de WTC gelederen ook wel eens strubbelingen voor als één of meerdere misnoegde leden, verontwaardigd zijn over interne of zelfs externe besognes. Maar vandaag 25 augustus 2024, op deze zonnige doch vrij frisse zondag was er aanvankelijk niets te merken van onenigheid, misnoegdheid of enige andere problematiek, want het lang uitgestelde fotomoment was eindelijk weer aangebroken. Ingevolge het slechte weer van maart, april, mei, juni en pak er juli ook maar bij, werd het nemen van ons “statieportret” steeds vooruit geschoven. En was het niet het rotweer dat eten in het roet strooide, of was het andersom, was het wel de karige opkomst ingevolge vakantiereizen van verre of dichte afstand. Maar nu bleek het de uitgel

Moet er nog Mussain….

Moet er nog Mussain….

De Tour de France Femmes nadert zijn einde en op zaterdag, in de voorlaatste rit, won Justine Ghekiere begot een bergrit en dan nog in haar “polka-dot jersey”, of hoe een klein meisje groot kan zijn. Eerlijk gezegd kijk ik altijd wat sceptisch naar de vrouwenkoersen, als ik er al naar kijk : er wordt gevallen op de meest onmogelijke, onverwachte momenten, tactiek, daar lijken ze in de verste verte nog niet over gehoord te hebben én er wordt wat “afgebleit” é zeg. Verliezen ze, bleiten, winnen ze, bleiten, vallen ze, bleiten…Ze moeten achteraf heel wat dozen zoutsupplementen en mineralen innemen om het verlies van de zoute tranen te compenseren. Maar als ’t goed is, moet het ook gezeg

The Ride with Jean

The Ride with Jean

Zaterdag werd Remco uitgebreid gevierd in Schepdaal met het evenement “The Ride with Remco”. Meer dan tweeduizend fans daagden met de koersfiets op om een ritje te doen met de kersverse tweevoudig olympisch kampioen. Had ik kunnen gaan, ik zou mij belangeloos hebben opgeofferd om Oumamiken gezelschap te houden terwijl hare chérie met zijn fans op de baan was. Maar ik zowel als de andere WTC leden maakten niet hun opwachting op het festijn van de figu

Den Dikken en The Wall ...

Den Dikken en The Wall ...

Daags voor onze rit schreef de kleine van Schepdaal geschiedenis met zijn medaille op de wegrit in Parijs. In een superspannende finale waar hij schreeuwde naar een fiets, een fiets, ... Allez ...gevolgd door een onbeschrijflijke finish op een iconische locatie ... deze gaat sowieso de geschiedenisboeken in. We mogen fier zijn op de kleine Remco die de grote beren vlotjes uit het wi

Negen plus twee bollen…

Negen plus twee bollen…

Het is niet de eerste keer dat ik wat verslagruimte spendeer aan de Aërokogel van Schepdaal. Deze keer zou het een schande zijn moest ik zijn topprestatie van de zaterdag voor onze rit negeren en er met geen woord over reppen. De Remco behaalde, zoals iedereen ondertussen wel al weet, tenzij u een dag op vakantie was op Saturnus, goud in de tijdrit van de Olympische Spelen 2024 in Parijs. Zijn compagnon de route voor de gelegenheid, Wout Van Aert, behaalde een prachtige bronzen medaille. Ubermensch Filippo Ganna, een reus van één meter vijfennegentig, nestelde zich evenwel tussen de twee met een zilveren plak. Maar de meeste eer en roem ging dus vooral naar grote meneer Evenepoel. “Kiekenbisj” bezorgde hij ondergetekende, ook wel deels omdat onze vloerkoeling wat te veel koelde, maar toch vooral omdat de kleine ket, opnieuw weergaloos groots was in zijn daden. Als er nu nog “nen tekzjieker” enig woord van kritiek zou hebben, moeten ze hem stante pede op zo een bijna onbestuurbare tijdritfiets tegen 55 km/h in de gietende regen achter een auto voort trekken door de glibberige strat

Alsembergop wil rijden, rijdt hij naar Alsemberg

Alsembergop wil rijden, rijdt hij naar Alsemberg

Vorige week zette onze President zich nog achter zijn “typmasjien” en toverde daar een pareltje van een verslag uit zijn fietshelm. Daaruit is nog maar eens gebleken hoe multifunctioneel inzetbaar hij is. Vooral zijn passage over de Witte Hoeve in Sint-Lievens-Esse was een throwback naar lang vervlogen tijden van hemdjes in de broek, strak geföhnde kuiven bij de Marina’s, perfect gelegde permenanten bij de Johnnies, Ford Capri’s en Opel Manta’s. Ondergetekende is trouwens net terug na een buitenlandse stage op een afgelegen eilandenarchipel waar fietsen nog moet uitgevonden worden. Als ge met den huurauto meer in eerste en tweede vitesse hebt gereden dan in vierde dan moet ge beseffen dat het daar veel te steil bergop ga